Viisauden katkeamaton linja

12.3.2016
 
-Anna-Kaisa
 
Opiskeleminen Lishussa on harvinainen mahdollisuus josta olen kiitollinen jälleen kerran. Vaikka ei voi sanoa että täällä opiskeleminen on helppoa tai hohdokasta, luonnollisesti tällaisessa hiljaisessa ympäristössä pienen ryhmän kanssa opiskelemisessa on haasteensa. Kuitenkin, tällaiset olosuhteet eivät tule vastaan kovin usein ja ovat hyödylliset monella tapaa.  Jo se että elämme Intiassa antaa mahdollisuuden muuttaa joitakin pinttyneitä ajattelutapoja ja tottumuksia joihin olemme kasvaneet omassa läntisessä kulttuurissamme. Asiat eivät toimi samalla tavalla, itse asiassa, usein päinvastaisella tavalla kuin lännessa! Samalla, Intia on suurten siunausten maa, sillä niin monet henkiset traditiot elävät täällä ja ovat osana arkielämää, mukaanlukien Bön-traditio, jota voimme opiskella ja kokea syväluotaavasti Lishu-Instituutissa.
 
Opetukset, tekstit ja rukoukset opiskellaan tiibetiksi, englanninkielisen käännöksen avulla. Yhdessä tiibetin kielen muodollisten opintojen kanssa tämä antaa mahdollisuuden opetuksille avautua myös kielen kautta, joka taas vuorostaan antaa  erilaisen tuntuman kuin niiden opiskeleminen vain englanniksi tai suomeksi.  Pienessä ryhmässä, ympäristössä jossa ei ole muita aktiviteetteja tarjolla, opiskelu tulee hyvin henkilökohtaiseksi ja on intensiivistä.
 
 
Lishun ryhmä matkalla Menriin (taka-alalla) 
Lishun ryhmä matkalla Menriin (taka-alalla)
 
Päätimme tämän opintojakson Lishussa osallistumalla Mawe Senghe Initiaatioon Menrin luostarissa, joka on monien Bön-opettajien opintojen ja harjoituksen juuripaikka. Siunausten vastaanottaminen tällä tavoin on kallisarvoista ja harvinaista. Mawe Senghe (Manjushri buddhalaisessa perinteessä) on mielen viisausaspekti, terävä ja kirkas äly jota tarvitaan opetusten ymmärtämiseen. Tämä viisauden intiaatio ja voimansiirto tulee suoraan alkubuddhalta Kuntu Zangpolta, joka symbolisoi mielen perimmäistä laatua. Opetusten linja on säilynyt elävänä tähän päivään saakka. Intiaation aikana saimme myös nähdä harvinaislaatuisen kristallisen Drenpa Namkhan patsaan, jota tuodaan julkisesti esille hyvin harvoin. 
 
 
Menri Ponlop Thinley Nyima Rinpoche antamassa Mawe Senghe-inititaatiota
Menri Ponlop Thinley Nyima Rinpoche antamassa Mawe Senghe-inititaatiota
 
Bön-tradition johtajan, Hänen Pyhyytensä Lungtok Tenpa Nyiman terveydentilan vuoksi Menri Ponlop Thinley Nyima Rinpoche antoi initiaation tänä vuonna. Initiaatio on tärkeä vuosittainen tapahtuma koko Bön-yhteisölle Dolanjissa, joten munkkien ja nunnien lisäksi iso joukko tiibetiläisiä Bön- harjoittajia ympäröivistä kylistä oli paikalla vastaanottamassa initiaatiota. Initiaatioon liittyvien opetusten aikana Menri Ponlop Rinpoche pyysi täyttämään tällä kertaa vain yhden sitoumuksen, vaikka yleensä tähän inititaatioon liittyy monia sitoumuksia. Sitoumus on rukoilla ja resitoida pitkän iän mantraa Hänen Pyhyytensä terveydentilan paranemiseksi. Initiaation loppuvaiheessa isot valkoiset huivit, khatat, ojennettiin Menri Ponlop Rinpochelta kaikkiin suuntiin. Lähimpänä istuvat munkit ja nunnat pitivät huiveista kiinni ja kaikki muut paikalla olijat pitivät toistensa vaatteista kiinni. Tämä symbolisoi jatkuvuutta, yhteyttä opetuslinjaan, aina Kuntu Zangpoon saakka. Jatkuvuus ja yhteys tuo esille myös sen miten tärkeää on vastaanottaa ja antaa eteenpäin kaikkien esi-isiemme hyvät ominaisuudet ja sallia niiden kasvaa voimakkaammiksi itsessämme.
 
 
 
Menrin gompa initiaatiopäivänä
Menrin gompa initiaatiopäivänä
 
 
Aikaisin aamulla vierailumme toisena päivänä kiipesimme jyrkkiä rinteitä ylös läheiselle vuorenlaelle ruokouslippuja repussamme, kohottamaan elämänvoimaa ja suotuisaa onnea kaikille olennoille kaikkialla. 
 
 
Hyväenteinen rukouslippujen ripustamisalue lähellä Menrin luostaria
Hyväenteinen rukouslippujen ripustamisalue lähellä Menrin luostaria
 
 
Lukuisia nimiä kirjoitettiin rukouslippuihin
Lukuisia nimiä kirjoitettiin rukouslippuihin
 
Menrin Dialektisen koulun johtaja Menri Shedrub Khenpo Geshe Nyima Dhondup Rinpoche ja koulun pääopettaja Menri Shedrub Lopon Geshe Gelek Gyatso Rinpoche, yhdessä opettajamme Menri Geshe Sherab Lodoen ja Menrin dialektisen koulun oppilaan Kelsang Phuntsokin kanssa johtivat Sang Chod rituaalin ja hyväenteisen rituaalin jossa heitetään tsampaa (paahdettua ohrajauhoa) ilmaan. Ripustimme ruokouslippuja (lung ta) korkealle puiden väliin ja heitimme monia monia paperisia rukouslippuja ilmaan, joihin olimme kirjoittaneet ihmisten nimiä. 
 
 
Sang Chod – rituaalissa poltetaan katajanoksia ja hyvätuoksuisia yrttejä ja kasveja
Sang Chod – rituaalissa poltetaan katajanoksia ja hyvätuoksuisia yrttejä ja kasveja
 
 
Elämänvoima kohoaa Lung Ta- rukouslippujen myötä
Elämänvoima kohoaa Lung Ta- rukouslippujen myötä
 
 
Menri Shedrup Khenpo heittämässä rukouslippuja ilmaan,  sanoen täyteen ääneen mantran KI KI SO SO LHA GYAL LO!
Menri Shedrup Khenpo heittämässä rukouslippuja ilmaan,  sanoen täyteen ääneen mantran KI KI SO SO LHA GYAL LO!
 
 
 Menrin gompa initiaatiopäivänä
Hyväenteisessä rituaalissa heitetään paahdettua ohrajauhoa ilmaan
 
Opettajamme Sangmo Yangrin äiti oli valmistanut meille mahtavan aamiaisen jota nautittiin yhdessä jälkeenpäin. Puhkuimme lisääntynyttä elinvoimaa - mikä hieno tapa päättää opintokausi!
 
 
Lishu opintoryhmä
Lishu opintoryhmä ja opettajat
 
Ryhmä opiskelijoita jatkaa opintojaan Lishussa kolmannen jakson ajan vielä maaliskuun lopulta kesäkuun alkuun. Sen jälkeen Lishussa seuraa kesätauko. Toisen vuoden ohjelma käynnistyy syyskuussa, jolloin opintojen aiheena on Ma Gyud-äititantra, yksi Bön-tradition tärkeimmistä teksteistä. Avoin haku toisen vuoden opintoihin on jo auki. Kysyin muutaman kysymyksen toisen vuoden ohjelman opinnoista opettajaltamme Sangmolta. 
 
Kysymys: Sangmo-La, mitä opinnot pitävät sisällään toisena vuotena ja miten ne eroavat ensimmäisen vuoden opinnoista?
Vastaus: Toinen vuosi keskittyy enemmän harjoitukseen kuin filosofisiin opintoihin. Ohjelma sisältää Tummo-, Chod-, Phowa-, Unijooga-, Kirkkaan valon unijooga- ja Bardo- opetukset Ma Gyud- teksistä.  Myös tiibetin kielen opinnot ja Buddha Tonpa Sherab Miwochen hagiographia mdo zermig – tekstistä ovat osana opintoja. 
 
Kysymys: Mitkä ajattelisit olevan Lishussa opiskelun hyödyt ja haasteet oppilaiden näkökulmasta?
Vastaus: Toisen vuoden keskittyessa tantra-opintoihin Ma Gyud-tekstistä, on todella hyvä jos oppilaat ovat jo aiemmin vastaanottaneet ja harjoittavat valmistavia harjoituksia (Ngondro). Kuitenkin, nämä valmistavien harjoitusten opetukset tullaan vastaanottamaan Bön-opettajalta Menrin luostarissa opintojen alussa joka tapauksessa. Lisäksi, oppilaiden tulee tehdä Ma Gyud Tsok – lahja joko ryhmässä lukuvuoden alussa syyskuussa tai yksilöinä jos he liittyvät ohjelmaan myöhemmin.
 
Yksi haaste tulee olemaan sääolosuhteet, esimerkiksi syyskuussa jolloin sää on hyvin kuuma ja kostea. Oppilailla tulee olla kestävyyttä harjoitella ja opiskella näissä haastavissa olosuhteissa.
 
Suurena etuna Lishussa on opetusten vastaanottaminen niiden alkuperäiskielellä pätevältä Mestarilta. Lishun olosuhteet mahdollistavat harjoituksen syvenemisen koska aikaa ja tilaa on enemmän oman arkielämän ohessa opiskellessa. Menrin luostari on lähellä Lishua, joten Menrin siunaukset ovat hyvin läsnä täällä. Monet Bön-Mestarit tulevat vierailemaan Lishussa joten opiskelijoilla on mahdollisuus suoraan kontaktiin Mestareiden kanssa sekä Lishussa että Menrin luostarissa.
 
Kysymys: Mitä ominaisuuksia Lishun ohjelmaan liittyvät opiskelijat tarvitsevat eniten?  
Vastaus: Kärsivällisyyttä, päättäväisyyttä, omistautuneisuutta ja hyviä englannin kielen taitoja tarvitaan ensisijaisesti. Opiskelijoilla tulee olla kärsivällisyyttä olla osana Lishun ohjelmaa sen sijaan että he omaisivat paljon odotuksia siitä miten Lishun ohjelman tulisi vastata heidän henkilökohtaisia tarpeitaan. Ohjelma on intensiivistä opiskelua ja harjoitusta varten ja sopii omistautuneille opiskelijoille, joten Lishuun ei ole hyvä tulla vain kokeilemaan jotain uutta tai viettämään helppoa loma-aikaa. Jos jollekulle ei ole selvää, voisiko hän olla Lishussa kokonaisen vuoden, on hyvä osallistua opetukseen vain yhden opintojakson verran.
 
Sangmo-La:n laajempi haastattelu tulee julkaistavaksi kansainvälisen Ligminchan Voice of Clear Light-uutiskirjeessä huhtikuussa. Lisää tietoa Lishusta ja toisen vuoden ohjelmasta on saatavilla sivuilla www.lishu.org 

 

Tue Anna-Kaisan opintoja

Suomesta ensimmäisten joukossa Bön-opinnot Lishu instituutissa Intiassa aloitti 2015 Ligmincha Finland yhdistyksen perustajajäsen ja pitkäaikainen aktiivi Anna-Kaisa. Mikäli haluat tukea muinaisen Bön-perinteen säilymistä ja opetusten leviämistä Suomeen, voit tukea Anna-Kaisan opintoja Lishussa. 

Liity tukijäseneksi maksamalla jäsenmaksu tästä »

Jäsenenä saat runsaat alennukset kurssimaksuista