Äiti-Tantra opetuksia Lishussa

28.10.2016

- Anna-Kaisa Hirvanen

Toisen opintovuoden kokonaisuus Lishussa koostuu Ma Guyd – Äiti Tantran opetuksista. Äiti Tantra tuo esille kuusi suurta metodia: Tummo, Unijooga, Chod, Phowa, Bardo and Kirkkaan valon unijooga.

Tässä ensimmäisessä opintojaksossa olemme opiskelleet ja harjoittaneet Tummo (Thab Lam Khyer) ja Unijooga (Mi-Pa Lam Khyer) opetuksia. Neljänkymmenenviiden päivän pituinen Tummo – retriittimme alkoi 12. syyskuuta, Zhang Zhung Gekhod Duddul Sangwa Dragchen ja Sherab Chamma – initiaatioiden jälkeen.

Initiaatioviikonloppu 9. ja 10. syyskuuta itsessään oli voimallinen ja hyväenteinen aloitus opinnoillemme. Perinteisesti initiaation ajatellaan olevan välttämätön jotta voidaan alkaa harjoittamaan tantrisia harjoituksia. Initiaation tarkoitus on ikään kuin istuttaa alustava siemen mieleen joka sitten kypsyy harjoituksen myötä.

Initiaatioita valmisteltiin viiden Menrin luostarin Geshen voimin useita päiviä. Menri Ponlop Thinley Nyima Rinpoche antoi initiaatiot Lishun opettajille, Za Mongyal Yungdrung Ling Bön- luostarin vanhimmille Gesheille ja nuorimmille munkeille sekä Lishun opiskelijoille ja muille osanottajille.  

 

Initiaatioiden valmisteluja

Initiaatioiden valmisteluja

 

 

Geshet valmistelemassa tormia (rituaaleissa käytettäviä kakkuja)

Geshet valmistelemassa tormia (rituaaleissa käytettäviä kakkuja)

 
 
Initiaatioiden valmisteluja 
Valmiita torma – kakkuja  alttarilla

 

Initiaatio-päivä Lishussa

Initiaatio-päivä Lishussa

 

Lishun opiskelija ojentamassa Mandalaa initiaation aikana

Lishun opiskelija ojentamassa Mandalaa initiaation aikana

 

Opettajamme Menri Geshe Sherab Lodoe  on  ohjannut meitä taitavasti koko retriitiimme läpi.  Niinkuin aiemminkin, Geshe-La on opettanut tiibetiksi ja toinen opettajamme, Sangmo-La on kääntänyt opetukset englanniksi.  

Tummo – harjoituksessa työskennellään kolmen aspektin kanssa: Tsa, Lung ja Thigle, jotka voisi vapaasti suomentaa kehoksi, energiaksi ja mieleksi. Monimutkaisten visualisaatioiden kautta harjoitamme mieltämme identifioitumaan olemuksemme positiivisten puolien kanssa. Hengityksen ja energian avulla harjoittelemme päästämään irti siitä mitä ei ole tarpeellista kantaa ja luomaan yhteyttä uudistuvaan, joustavaan mieleen. Kehon ja liikkeen kautta voimme avata tukoksia ja kipuja jotka estävät meitä luomasta syvempää yhteyttä itseemme.

Harjoitusten tarkoitus on kulkea kohti täyttä vapautumista kaikista kokemuksista jotka tuottavat pienintäkään kärsimystä itselle tai toisille. Se mitä jää jäljelle on täydellinen avoimuus ja kirkas mieli jolloin voidaan olla ainoastaan hyödyksi toisille olennoille. Mutta jo pelkästään tavallisessa, jokapäiväisessä kokemuksessamme harjoituksen hyödyt voivat olla selvästi nähtävissä, auttaen meitä elämään vapaampina takertumisesta, torjumisesta ja sekaannuksesta.

 

Tukje Kundrol, Tummo- harjoituksen dakini

Tukje Kundrol, Tummo- harjoituksen dakini

 

Retriitin aikana meillä on ollut neljä Tummo-harjoitusta päivässä, johon sisältyy myös tiibetiläisen joogan (Trul Khor) harjoituksia. Ensimmäinen harjoitus on ollut aamukuudelta, ja harjoituksen päätteeksi olemme tehneet Sang (savu) – rituaalin, joka on yksi neljästä päivittäisistä anteliaisuuden harjoituksista.

Aamiaisen jälkeen meillä on ollut yksi tunti Tummo – opetuksia varten. Varsinaisen harjoituksen oppimisen lisäksi olemme oppineet paljon esimerkiksi elementeistä jotka muodostavat kehomme ja energiamme, erilaisista kanavista ja hienojakoisesta mielestä joka liikkuu kehossamme yhdessä hienojakoisten tuulien kanssa. Teksti tuo esille monia taitavia metodeja tukosten vapauttamiseen ja tasapainon saavuttamiseen.

Ennen lounasta meillä on ollut toinen harjoitus. Sitä ennen olemme opiskelleet vähitellen kaikki Trul Khor – liikkeet kahdesta Bön- tradition päälinjasta: Zhang Zhung Nyen Gyud Trul Khor ja A-tri Trul Khor, sisältäen yhteensä yli 80 erilaista liikkettä. Kiitos Intian syyslämmön, plus 25-30 astetta, kehomme on ollut jatkuvasti lämpimänä ja valmiina liikkumaan!

Luonastauon jälkeen olemme opiskelleet Unijoogaopetuksia tunnin verran, antaen mielellemme mahdollisuuden tulla tutuksi elämän unenkaltaisen laadun kanssa. Nämä opetukset auttavat meitä ymmärtämään uniamme; yhteyttä päivällä tapahtuvien aktiviteettien ja yöaikaan toimivan hienojakoisen mielen välillä sekä yhteyttä unien ja kuolemanjälkeisen bardo-tilan kanssa. Opetukset muistuttavat että meillä on aina mahdollisuus valita kehon, puheen ja mielen toimintamme tietoisemmin ja oppia muuttamaan kokemustemme suuntaa.

Kolmas harjoitus on ollut ennen auringonlaskua, Kakyong – rukousten kanssa jotka liittyvät suojelemiseen. Illallisen jälkeen olemme tehneet päivän viimeisen harjoituksen, jota seuraa Chod ja Sur – harjoitukset. Nämä kaksi ovat myös osa neljän anteliaisuuden harjoitusta, lahja kaikille olennoille joiden kanssa elämme.  

 

Opettajamme Geshe-La ja Sangmo-La  Sur – tekstin parissa

Opettajamme Geshe-La ja Sangmo-La  Sur – tekstin parissa

 

 

Lishun opiskelija tekemässä Sur- rituaalia

Lishun opiskelija tekemässä Sur- rituaalia

 

Toinen opintovuosi Lishussa on paljolti harjoitukseen keskittyvä, enemmän kokemuksellinen ja vähemmän opetusten filosofisiin näkökulmiin keskittyvä. Retriittimme on ollut intensiivinen, ilontäyteinen, haastava, insipiroiva ja hyvin rikas, täynnä oppimista. On harvinainen mahdollisuus harjoittaa hieman pidemmän aikaa tässä hiljaisessa ympäristössä jossa kaikki inteisiiviseen retriittiin tarvittavat olosuhteet ovat tarjolla.

Päätimme retriittimme onnistuneesti lokakuun 27.päivä pienen seremonian saattelemana. Lokakuun 30. päivä suuntaamme kohti Menrin luostaria jossa otamme osaa Hänen Pyhyytensä Menri Trizin Lungtok Tenpa Nyima Rinpochen pitkän iän seremonioihin. Hänen pyhyytensä on Menrin luostarin 33. apotti ja Bön – tradition johtaja.

 

Ryhmäkuva retriitin päättäjäisseremonian jälkeen

Ryhmäkuva retriitin päättäjäisseremonian jälkeen

 

 

Lisää tietoa Lishusta ja toisen vuoden ohjelmasta on saatavilla sivuilla www.lishu.org 

 

Tue Anna-Kaisan opintoja

Suomesta ensimmäisten joukossa Bön-opinnot Lishu instituutissa Intiassa aloitti 2015 Ligmincha Finland yhdistyksen perustajajäsen ja pitkäaikainen aktiivi Anna-Kaisa. Mikäli haluat tukea muinaisen Bön-perinteen säilymistä ja opetusten leviämistä Suomeen, voit tukea Anna-Kaisan opintoja Lishussa. 

Liity tukijäseneksi maksamalla jäsenmaksu tästä »

Jäsenenä saat runsaat alennukset kurssimaksuista