Ma Gyud – Äiti Tantran Phowa- ja Chöd- harjoitukset

8.1.2017 – 14.3.2017

- Anna-Kaisa Hirvanen

 

Toinen harjoitusretriittimme Ma Gyud – äititantrasta alkoi tammikuun 8. päivä kun otimme vastaan harjoitusohjeet Phowa – harjoitukseen kahden päivän ajan Menri Shedrub Khenpo Geshe Nyima Dhondup Rinpochelta. Ohjeiden saaminen harjoitukseen suoraan Khenpo-La:lta antoi retriitillemme hyväenteisen alun.

 

Khenpo-La ja Lishun opiskelijat

Khenpo-La ja Lishun opiskelijat

 

Hyväenteinen seremonia Khenpo-La:n johdolla retriitin alussa

Hyväenteinen seremonia Khenpo-La:n johdolla retriitin alussa

Tällä toisella harjoitusretriitillä olemme keskittyneet Phowa- (Phen Pa Lam Khyer) ja Chöd (Nyen Sa Lam Khyer) – harjoituksiin Ma Gyud- tekstistä. Phowa on harjoitus kuoleman hetkeä varten, auttaen harjoittajaa vapauttamaan sisäisiä mielen myrkkyjä ja ohjaamaan tietoisuutta hyvään suuntaan kohti seuraavaa jälleensyntymää. Chöd- harjoitus tähtää takertumisesta vapautumiseen, pelkojen voittamiseen ja anteliaisuuden sekä myötätunnon kehittämiseen kaikkia tuntevia olentoja kohtaan.

7- viikon retriittimme on koostunut 4 harjoituskerrasta sekä kahdesta opetustunnista päivittäin. Aamun ensimmäinen harjoitus on alkanut klo 6.30 Sang – rituaalilla sekä Phowa – harjoituksella. Lisäksi olemme pitäneet yllä tiibetiläisen joogan (Tsa Lung Trul Khor) harjoitusta aamuisin. Aamiaista on seurannut tunti opetuksia opettajamme Menri Geshe Sherab Lodoen johdolla, ja niinkuin aiemminkin, Dr. Sangmo Yangri on kääntänyt opetukset englanniksi. Olemme opiskelleet ensin Phowa – ja sitten Chöd – opetukset Three Streams of Ma Gyud / Kolme Ma Gyudin virtaa – tekstistä (Ma Gyud Sangye Gyud Sum).

Päivän toinen Phowa- harjoitus on ollut ennen puoltapäivää ja lounastauon jälkeen olemme oppineet soittamaan damaru- rumpua ja shang- kelloa, rituaalisoittimia joita käytetään Chöd- harjoituksessa yhdessä melodisen laulun kanssa. Harjoitustekstinä olemme käyttäneet Shardza Tashi Gyaltsenin tekstiä ”A Laughter of the Khandro / Khandron nauru” (Khandro Ged rGyang).

Se että oppii soittamaan näitä soittimia on jo harjoitus sinällään. Ensin ei voi kuvitellakkaan soittavansa rumpua kauniin rytmikkäästi, saatikka sitten kellon kanssa, tai yhdessä laulun kanssa! Mutta jotenkin ne vähitellen alkavat tulla yhteen parin viikon päivittäisen harjoittelun jälkeen. Pikkuhiljaa soittimet ja melodinen laulu alkavat tukemaan keskittymistä ja visualisaatiota jotka ovat olennainen osa Chöd- harjoitusta. Olemme oppineet laulamaan myös muita rukouksia ja rituaaleja. Luulenpa etten ole laulanut näin paljon moniin vuosiin!

 

Auringonlasku Lishussa

Auringonlasku Lishussa

 

Ennen auringonlaskua meillä on ollut kolmas Phowa- harjoitus yhdessä Kakyong – rukousten kanssa. Illallisen jälkeen seuraa päivän viimeinen yhteinen harjoitus joka koostuu Phowa – ja Sur Chöd – harjoituksista. Sekä aamun Sang- että illan Sur Chöd – harjoitus ovat osa päivittäisiä neljän anteliaisuuden harjoituksia.

Päätimme muodollisen retriittimme helmikuun lopussa ja juhlistimme tiibetiläistä uutta vuotta, Losaria pienin seremonioin Lishussa. Uuden vuoden kolmantena päivänä matkustimme Menrin luostariin ottamaan vastaan Phowa Kusha seremonian Menri Ponlop Thinley Nyima Rinpochelta ja saamaan siunauksia ja opastusta edelleen Khenpo-La:lta (Menri Shedrub Khenpo Geshe Nyima Dhondup Rinpochelta).

 

Lishun opiskelijat Phowa Kusha – seremoniassa Ponlop Rinpochen ja Khenpo-La:n kanssa.

Lishun opiskelijat Phowa Kusha – seremoniassa Ponlop Rinpochen ja Khenpo-La:n kanssa.

 

Seremoniaa seuraavan viikonlopun aikana olimme mukana Nyame Sherab Gyaltsenin syntymäpäivän juhlistamisessa ja Cham – tansseissa. Näistä perinteisistä juhlallisuuksista voit lukea lisää viimevuotisesta blogikirjoituksesta maaliskuulta 2016 “Losar Tashi Delek”.

 

Menriä ympäröivän Bön – yhteisön lapsia sytyttämässä kynttilöitä Nyame Sherab Gyaltsenin syntymäpäivän juhlistamisen aikaan

Menriä ympäröivän Bön – yhteisön lapsia sytyttämässä kynttilöitä Nyame Sherab Gyaltsenin syntymäpäivän juhlistamisen aikaan

 

Khapsea (tiibetiläisiä keksejä) ja tiibetiläistä voiteetä Cham- tanssien jälkeen!

Khapsea (tiibetiläisiä keksejä) ja tiibetiläistä voiteetä Cham- tanssien jälkeen!

 

Ennen kuin lähdimme Menristä saimme iloksemme kuulla että saamme 5 nunnaa Redna Menling Yungdrung Bön- nunnaluostarista vieraaksemme Lishuun viimeisen opiskeluviikkomme aikana.

 

Redna Menlingin nunnia vierailemassa Lishussa ensimmäistä kertaa.

Redna Menlingin nunnia vierailemassa Lishussa ensimmäistä kertaa. 

Redna Menling (suomennettuna Kallisarvoisen Lääkkeen Maa)  – nunnaluostari on perustettu vuonna 2000 toiselle puolelle jokea Menrin luostarista katsottuna, alas laaksoon. Se on ainut Bön – nunnaluostari Intiassa ja yksi harvoista koko maailmassa. Tytöt ja naiset Tiibetistä ja sen rajamaista saapuvat luostariin opiskelemaan ja elämään nunnan elämää. Redna Menling on nopeasti kasvava instituutti joka tarkoitus on tuoda esille naisia Bön- tradition harjoittajiana ja johtajina.

Nunnaluostarin alkaessa nunnia oli vain kaksi mutta jo viisi vuotta myöhemmin, vuonna 2015, heitä oli 22. Dialektinen koulu nunnille alkoi vuonna 2011. Tällä hetkellä luostarissa on 58 nuorta nunnaa ja 12 nunnaa dialektisen koulun ohjelmassa.

Torma- kakkujen valmistamista Tsok – rituaalia varten Lishussa

Torma- kakkujen valmistamista Tsok – rituaalia varten Lishussa 

Lishun vierailun aikana nunnat johtivat päivän mittaisen Tsok- rituaalin ja sen jälkeen Chöd- harjoituksen. Nautimme kovasti heidän nöyrästä läsnäolostaan joka toi iloa ja elävyyttä kaikille. Ihailimme heidän taitojaan, harjoitustaan ja aitoa ystävällisyyttä joka kosketti meitä kaikkia.   

 

tsok.offering

Tsok – rituaali

 

Chöd- harjoitus

Chöd- harjoitus 

Meillä opiskelijoilla oli mahdollisuus kysyä kysymyksiä ja kuulla kaikkien vierailevien nunnien kokemuksia heidän opiskeluistaan ja päivittäisestä elämästään luostarissa. Haastattelin lisäksi yhtä heistä, Samtenia, jolla on täyden Bön- nunnan vihkimys ja valat. Täysi nunna-vihkimys ei ole kadonnut Bön- traditiossa kuten muissa tiibetinbuddhalaisissa koulukunnissa, joissa edelleen tänä päivänä vain noviisi–vihkimys on mahdollista nunnille.  Bön – tradition nunna-vihkimys uudistettiin Hänen Pyhyytensä 33. Menri Trizinin ja  H.E. Yongdzin Rinpochen toimesta vuonna 2008 Triten Norbutsen luostarissa Nepalissa. Samten oli yksi neljästä nunnasta joka vastaanotti täyden nunnan vihkimyksen tuolloin.

 

Samten, yksi viidestä Intiassa elävistä täyden nunnan vihkimyksen saaneista Bön- nunnista

Samten, yksi viidestä Intiassa elävistä täyden nunnan vihkimyksen saaneista Bön- nunnista

 

Samten syntyi  Trom Tsang Gar Gongin kylään Khamin alueelle Itä-Tiibetiin. Ollessaan 17- vuotias hän otti turvautumisvalat perinteisen hiustenleikkuuseremonian mukaisesti suurelta Bön – Mestarilta Drub Chen Nam Kha Gyaltsenilta ja harjoitti valmistavia harjoituksia (Ngondro) hänen johdollaan. Hän jatkoi harjoitustaan Mestarin oppilaana, saattaen loppuun 49 päivän pimeäretriitin ja 100 päivän Tsa Lung Trul Khor – retriitin. Vuonna 2008 hän pakeni Tiibetistä matkaten Triten Norbutsen luostariin Kathmanduun, Nepaliin. Siellä hän otti osaa viisivuotiseen meditaatiokouluun, Gom Draan, ja otti vastaan kaikki tärkeät Bön- tradition Tantra- ja Dzogchen – opetukset. Tämän jälkeen hän liittyi Redna Menlingin nunnaluostariin opiskellakseen dialektisessa koulussa. Tällä hetkellä, kuuden vuoden opintojen jälkeen, hän opiskelee Prajnaparamita-opetuksia. Saavuttaakseen Geshema – arvon, joka on länsimaista filosofian tohtoria vastaava arvo, hänellä on vielä 6-7 vuoden opinnot edessään.

Vaikka Samten omaa monia hyviä laatuja ja on epäilemättä hieno harjoittaja, hän on vielä epävarma omista kyvyistään saavuttaa Geshema- arvonimi, niinkuin kaikki muutkin dialektisen koulun nunnat. Näillä nunnilla on suuri vastuu olla ensimmäisiä jotka saavuttaisivat tämän arvon Intiassa ja sen jälkeen, opettaisivat tulevaa sukupolvea. Koska Tiibetin paluu on mahdotonta monissa tapauksissa, Samten näkee tulevaisuutensa Intiassa. Hän on päättäväinen tehdäkseen parhaansa Geshema- arvon saavuttamiseksi ja sen jälkeen mahdollisesti uuden sukupolven kouluttamiseksi. Samaan hengenvetoon hän toteaa että vaikka tämä ei jostain syystä olisi hänen kohdallaan mahdollista, hän haluaa joka tapauksessa elää luostarissa ja auttaa siellä kaikilla mahdollisilla tavoilla joilla hän vain pystyy auttamaan.

Koska tiibetiläinen yhteiskunta on pitkälti miesten johtama, naisia opetetaan yleisesti ottaen olemaan alempia tietyillä tavoilla ja näin ollen ei niin kykeneviä ottamaan haltuunsa oman kulttuurinsa ja uskonjärjestelmänsä tärkeitä rooleja. Tässä perinteisessä asenteessa on kuitenkin tapahtumassa muutoksia ja esimerkiksi näiden nunnien kohdalla Hänen Pyhyytensä 33. Menri Trizin on päättäväinen siinä että nunnat nauttivat ja tulevat nauttimaan samoja koulutuksellisia mahdollisuuksia kuin munkit ja että he voivat johtaa oman yhteisönsä merkittäviä asioita.

Redna Menlingin nunnat ovat myös meidän länsimaisten avun tarpeessa jotta voisivat kukoistaa täydesti ja kehittää edelleen Bön – naisten asemaa. Jos haluat, voit tukea Redna Menlingin nunnia esimerkiksi vierailemalla tällä sivustoilla: http://www.bonfoundation.org/cc_bonnun.html

Päätimme toisen opiskelujaksomme Ma Gyud – opinnoista 14. maaliskuuta pienen seremonian saattelemana Lishussa. Sekä opettajat että oppilaat olivat iloisia ja tyytyväisiä retriittimme suhteen, joka on ollut sujuva ja selkeä. Kolmas opiskelujakso ja harjoitusretriitti Bardo- ja Kirkkaan valon unijooga - opetuksista alkaa huhtikuun alkupuolella. Vaikka en pääse henkilökohtaisesti ottamaan osaa kolmanteen jaksoon, joukko opiskelijoita jatkaa Lishussa opiskelua kesäkuun 9.päivään saakka. Odotan innolla jatkavani opiskeluja ja harjoitusta Lishussa taas ensi syksynä!

 

Sateenkaari Lishun pihamaalla päivää ennen toisen opintojakson päättymistä

Sateenkaari Lishun pihamaalla päivää ennen toisen opintojakson päättymistä

 

Lisää tietoa Lishusta ja sen koulutusohjelman opintojaksoista on saatavilla sivuilla www.lishu.org 
 

Tue Anna-Kaisan opintoja

Suomesta ensimmäisten joukossa Bön-opinnot Lishu instituutissa Intiassa aloitti 2015 Ligmincha Finland yhdistyksen perustajajäsen ja pitkäaikainen aktiivi Anna-Kaisa. Mikäli haluat tukea muinaisen Bön-perinteen säilymistä ja opetusten leviämistä Suomeen, voit tukea Anna-Kaisan opintoja Lishussa. 

Liity tukijäseneksi maksamalla jäsenmaksu tästä »

Jäsenenä saat runsaat alennukset kurssimaksuista