Tapihritsan tarina
Tapihritsan tarina
Tenzin Wangyal Rinpoche kertoo Tapihritsan tarinaa retriiteillä ja kirjassaan Wonders of the Natural Mind (Luonnollisen mielen ihmeellisyys). Ligmincha Europe Magazinen kesänumerossa 9, 2013 on kerrottu seuraava tarina Aline Fisherin sanoin.
http://issuu.com/bongaruda/docs/9_ligmincha_europe_magazine
Tunnemme Tapihritsan kuvan, joka on keskeinen bön -harjoituksissa, pyhäköissämme sekä thangkoissamme. Valkoinen hohtava Tapihritsan hahmo, valoa säteilevänä, sateenkaaren ympäröimänä meditaatioasennossa, visualisoidaan edustavan kaikkien Zhang Zhung Nyen Gyud perimyslinjan opettajien oivallusta. Zhang Zhung Nyen Gyud on yksi kolmesta bönin dzogchen linjoista.
Ngondro retriitillä Tenzin Wangyal Rinpoche yhdessä Khenpo Tenpa Yungdrungin kanssa kehotti meitä voimallisesti oppimaan mestareista ja heidän elämästään, jotta ymmärtäisimme heidän olevan todellisia ihmisiä aivan kuin me itse. Kuuntelin haltioituneena Rinpochen kertovan, miten Tapihritsa oppi nämä samat bön-opetukset ja -harjoitukset, joita itse teemme parhaillaan. Khen Rinpoche vakuutti meille, että kun saamme yhteyden opettajiin, löydämme innostuksen ja kehitämme omistautumista. Omistautumisen kautta sydämemme avautuu.
Tässä kerrotaan ”Tapihritsan tarina” kuten sen kertoi Yongdzin Tenzin Namdak Rinpoche vuoden 2000 kesäretriitillä (lainaus toimitetusta suullisen opetuksen kirjoituksesta, jonka on kääntänyt Geshe Tenzin Wangyal Rinpoche). Kun tunnemme Tapihritsan erittäin todellisen elämän yksityiskohdat, tulee ”Tapihritsan laulu” vieläkin innostavammaksi. Tapihritsan laulu on lahja, jonka on luonut ja laulanut Nangzher Lopo, Tapihritsan oppilas. Nauttikaa!
Tapihritsa oli tavallinen ihminen nomadiperheestä Zhang Zhungin maasta. Tapihritsan pääopettaja oli Dawa Gyaltsen. Tapihritsa harjoitti yhdeksän vuotta ennen kuin saavutti valaistumisen. Paikka jossa hän teki harjoitustaan on pyhä paikka Kailesh vuoren vierellä. Sitä kutsutaan nimellä Senge Tap. Yhdeksän vuoden harjoituksen jälkeen tuossa paikassa Tapihritsa saavutti sateenkaarikehon. Tapihritsa eli samanaikaisesti Zhang Zhung maan kuninkaan Ligminchan kanssa, joka oli tiibetin Kuningas tuolloin. Samaan aikaan eli myös Tritson Lopo, joka oli eräs toisista erittäin tunnetuista bön-joogeista.
Nangzher Lopo oli hyvin kuuluisa, paljon tietoa omaava ja paljon aikaansaanut opettaja tuohon aikaan Zhang Zhungissa. Myöhemmin hänestä tuli Tapihritsan pääoppilas. Vaikka Nangzher Lopo oli ollut aiemmin Tapihritsan opettaja, hänellä oli ongelma ylpeytensä kanssa ja hän ei ollut vielä saavuttanut lopullista oivallusta. Tämän vuoksi Tapihritsa otti nuoren pojan hahmon ja tuli kylään, jossa asui rikas Yungdrung Gyal, joka oli Nangzher Lopon taloudellinen tukija. Tapihritsa etsi nuoren pojan hahmossa työtä Yungdrung Gyalin suvusta ja palveli heitä useita vuosia. Nangzher Lopo meditoi vuorilla, joiden alueella Tapihritsa paimensi pensaikossa suvun eläimiä. Nämä paikat on löydettävissä länsi Tiibetistä. Nykyään, kun ihmiset menevät näihin paikkoihin, he kokevat paljon erilaisia kokemuksia ja näkevät visioita. Jotkut, jotka eivät tiedä paikan historiaa, luulevat näkevänsä kummituksia tai muita olentoja.
Tapihritsa kantoi paljon puuta kassissaan tehdäkseen tulen ruokaansa varten. Hän meni Nangzher Lopon luokse ilmaistaakseen kunnioituksensa. Nangzher Lopo epäröi, kun hän näki tämän nuoren pojan käytöksen. Tapa, jolla poika osoitti kunnioituksensa, vaikutti erityiseltä ja hyvin kypsältä tavalta, ja hän ihmetteli ”Kuka tämä tyyppi on?” Niinpä Nangzher Lopo sanoi pojalle, että vaikutti kuin hän tuntisi joitakin opetuksia ja tapoja. Mies kysyi pojalta ”Kuka on opettajasi ja mikä on harjoituksesi? Mitä kannat? Miksi osaat käyttäytyä tällä tavoin?” Nuori poika vastasi ”Opettajani on se, mitä näen. Näkemäni on opettajani. Harjoitukseni on ajatuksetonta, meditaationi on kaikki tuntevat olennot. Se, mitä kannan, on ajatukseni. Käyttäydyn näin, koska olen samsaran suvun palvelija.”
Nangzher Lopo yllättyi tästä nuoren pojan vastauksesta ja he ajautuivat väittelyyn. Nangzher Lopo sanoi ”Jos se, mitä näet, on opettajasi, se tarkoittaa luultavasti, että sinulla ei ole opettajaa. Jos harjoituksesi on ajatuksetonta, sinun ei tarvitse syödä. Jos meditoit kaikkia tuntevia olentoja, se tarkoittaa, että olet valaistunut. Jos kannat ajatuksiasi, sinulla ei ole haluja. Ja jos olet samsaran olentojen palvelija, et tunne kärsimystä!”
Nuori poika vastasi taas (ja tässä väittelyssä opetus oli jo alkanut). ”Jos et ymmärrä että näkemäsi on opettajasi, kuka opetti Samantabharaa?”, kysyi nuori poika. ”Meditoin kaikkia tuntevia olentoja, koska en erottele heitä hyviksi tai huonoiksi. Se tarkoittaa, että minulla ei ole ajattelua. Koska en ajattele, minulla ei ole haluja. Ymmärrän, että kaikki on harhaa. Autan kaikkia tuntevia olentoja, koska en tee erotusta kärsimisen ja kärsimättömyyden välillä.”
Väittely jatkui edelleen. ”Jos olet noin erinomainen” sanoi Nangzher Lopo, ”meidän tulee mennä kuninkaan luokse ja jatkaa väittelyä siellä. Jos voitat, sinusta tulee opettajani. Jos minä voitan, kuningas rankaisee sinua.” Tapihritsa nauroi röhönaurun ”Kaikki karma ja ehdollisuus, kaikki syiden ja seurausten etsintä on turhaa.” Tapihritsa kiusoitteli Nanghzer Lopoa sanomalla ”Kaikki meditoijat ovat ajatusten vankeja. He pitävät ajatuksia vankilassa ja ovat vanginvartijoita! Kaikki nämä intellektuellit, jotka väittelevät, eivät ymmärrä heittelevän verkkojaan pimeään. Kaikki nämä keskustelut ovat kuin vitsejä ja leikkejä, sanan aseita. Kaikki pyhät tantrat ovat vain mielen tuotoksia. Kaikki nämä oppineet henkilöt ovat merkityksettömiä - he vain tietävät, mutta eivät pysty kokemaan tietonsa kohdetta.” Hän jatkoi kiusotteluaan sanomalla ”Nämä suuret näkemykset ovat sanojen kuplia - kaikki nämä asiat ovat merkityksettämiä, eikä niissä ole järkeä. Todellista tilaa ei voida muuttaa. Todellista olemusta ei voida harjoittaa. Itsestään nousevaa viisautta ei voida peittää. Kun kerran oivallat, et voi uudelleen oivaltaa tai yrittää toistaa oivallustasi. Joten mikä oikein on vialla? Kuka valittaa?”
Tässä vaiheessa Nangzher Lopo alkoi olla jo hieman ärtynyt ja tajusi, että tämä ei ollut vain tavallinen poika, vaan erityinen henkilö. Hän järkyttyi, eikä melkein pystynyt puhumaan. Tuona järkytyksen ja yllätyksen hetkenä hän katsoi pientä poikaa, joka oli noussut istumaan ilmassa leijuen - samassa asennossa missä Tapihritsa vieläkin piirretään - ilmassa leijuen sateenkaarten ympäröimänä. Nangzher Lopo tuli hyvin surulliseksi ymmärtäen luoneensa elämässään kaiken huonon karman pitäen yllä väärää näkemystään. Hän teki kumarrukset ja tunnustuksen oivaltaen, että poika oli hänen opettanajansa ilmentymä. Seuraavaksi hän pyysi opetuksia. Samalla hetkellä eläinten omistaja Yungdrung Gyal tuli paikalle ja huomasi keskustelun. Hän sanoi ”Mitä olet tehnyt täällä koko tämän ajan? Missä eläimet ovat?”
Nangzher Lopo sanoi välittömästi, koska tunsi Yungdrung Gyalin erittäin hyvin, ”Mitä huonoa karmaa olemmekaan luoneet! Laitoit mestarin palvelijaksi ja sanoit hänelle kaikki nämä asiat!” Yungdrung Gyal järkyttyi. Nämä järkytykset ovat hyviä. Kun havahdut niistä, olet eri tilassa. Seuraavaksi nuori poika nousi ylös taivaalle ja sanoi ”Olen Tapihritsa ja saavuin takaisin erityisesti teitä varten.”
Tarina on siis tällainen. Seuraavaksi Tapihritsa alkoi opettaa Yungdrung Gyalia ja Nangzher Lopoa. Hän kertoi ”Kuunnelkaa tarkasti, älkääkä antako minkään häiritä.” Molemmat kuuntelivat hyvin tarkasti.
Ymmärrätkö itse nyt, kuka Tapihritsa on? Tämä ei ole pelkkä tarina, se on totta. Tämä kaikki tapahtui aikanaan. Se tapahtui 600- tai 700-luvulla. Tapihritsan opetuksista muodostui Dzogpa Chenpo, Suuri Täydellisyys.
Näiden opetusten seuraus on sateenkaarikeho. Tästä ei ole epäilystäkään. Jos sisälläsi on epäilystä, se on karmaasi. (Itse asiassa Tapihritsa pyysi oppilaitaan kuuntelemaan tarkasti, mutta samalla hän puhui kaikille olennoille. Loponin mukaan Tapihritsa puhuu näin myös sinulle.)
Tapihritsan laulu,
jonka Nangzher Lopo sävelsi ja lauloi opettajalleen Tapihritsalle.
Kuinka ihmeellistä! Sinä olet Küntu Zangpon sydänilmentymä. Kehosi on kuin valkoisena hohtava kristalli, kirkas vailla Olet alasti vailla koristeita edustaen sisintä olemusta, alkutilaa. Omaat kaksi viisautta, tyhjyyden ja taitavat keinot. Lempeällä myötätunnolla mielesi lepää kaikkien olentojen hyväksi. Ilmennät dzogcheniä, suurta täydellisyyttä, kaikkein korkeinta Osoitat luonnollisen tilan, kaiken perustan, joka on itsestään vapaa Kun olet täysin häivyttänyt olentojen mielistä pimeyden, Kokemukset ja oivallus ilmentyvät, ja samsara ja nirvana Tuossa valtavassa avarassa tilassa järjestyvät kolme ulottuvuutta, Syvällä ja suoralla omistautumisella rukoilen sinua Tapihritsa, Rauhoittukoot ulkoiset, sisäiset ja salaiset esteet. Vapautukoon itseen takertumisen virhe, joka on tietämättömyyttä. Kun itsetietoisuus tunnistetaan, tulkoon näkemys ja teot Ole hyvä ja anna minulle juuri tällä hetkellä suuri ymmärrys Sinua Tapihritsa, jalo olentojen suojelija, minä rukoilen: |
(Tekstin valikoinut Ton Bisscheroux.)
Lähde: http://issuu.com/bongaruda/docs/9_ligmincha_europe_magazine.