Bön-kaanon ja Tenzin Wangyal Rinpochen opetukset

Bön-kaanonin selviytymistarina

Bön-kaanonin olemassaolo on ollut tällä vuosisadalla vakavasti uhattuna. Kiinan Tiibetin miehityksen jälkeen kulttuurivallankumouksen aikana tuhansittain luostareita ja samalla myös pyhiä tekstejä tuhottiin. Viimeinen jäljelle jäänyt kokonainen bön-kaanon oli kätkettynä pienessä kylässä. Pieni ryhmä bönin harjoittajia piti siitä huolta oman henkensä uhalla. Useita tiibettiläisiä kidutettiin toistuvasti ja monet heistä kuolivat näissä kidutuksissa. Kukaan ei kuitenkaan paljastanut kiinalaisille tekstien säilytyspaikkaa, ja näin tekstikokoelma säilyi. Myöhemmin tekstit salakuljetettiin ensin Nepaliin ja sieltä Intiaan. Tekstikokoelmasta on sen jälkeen otettu kopioita, ja niitä on viety myös Tiibetin autonomisen alueen bön-harjoittajille.

Bön-kaanonin rakenne

Sherab Chamma

Kuten buddhalaiset kaanonit yleensäkin, bön-kaanon koostuu kahdesta osasta: kangyur (alkuperäiset tekstit) ja tengyur (tekstien selitykset). Sanskritin kielellä tekstikokoelmista käytetään nimitystä tripitaka. Bön-kaanonissa kangyur koostuu kolmea kayaa kuvaavista opetuksista. Kaikkiaan siihen kuuluu 62 osaa sutra-opetuksia, 91 osaa prajnaparamita -tekstejä, ja 18 osaa tantrisia tekstejä. Jälkimmäiseen osaan kuuluvat mm. Ma Gyud (Äititantra), Sherab Chamma (myötätuntoa symbolisoiva yidam-hahmo), Sippe Gyalmo (keskeinen suojelija-yidam Bönissä) ja neljä osaa dzogchen -tekstejä.

Menri-luostarin 22. apotti Nyima Tenzin kirjasi vuonna 1836, että Bön Tengyuriin kuuluu 131 osaa, jotka kommentoivat kangyur -tekstejä. Nykyiseen tengyuriin kuuluu myös lisäksi myös 169 kappaletta uuteen böniin  kuuluvia tekstejä.

Tenzin Wangyal Rinpochen opetukset

Kuten edellä kävi ilmi, niin bön-kaanon sisältää lukuisia erilaisia opetuksia ja harjoituksia. Tenzin Wangyal Rinpoche keskittyy opetuksissaan erityisesti Ma Gyud-äititantraan ja Zhang Zhung Nyan Gyud – opetuslinjan dzogcheniin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että joku lähestymistapa olisi sinänsä tärkeämpi kuin joku toinen. Toiset ihmiset kokevat yhteyttä johonkin tiettyyn harjoitukseen voivat näin ollen hyötyä siitä. Koska käytössämme on rajallinen määrä aikaa ja energiaa on mielekästä keskittyä joihinkin harjoituksiin. Tenzin Wangyalin ensimmäinen opettaja Lopon Sangye Tenzin painotti myötätuntoharjoituksia ja Sherab Chamma -yidamia, joka on eräänlainen Tara. Äititantra ja dzogchen ovat Tenzin Wangyalin toisen opettajan Lopon Tenzin Namdakin suosimia harjoitusperinteitä.