Yungdrung Bön ja Zhang Zhung nyengyu
Yungdrung bön edustaa Tiibetin vanhinta henkistä perinnettä. Bön-perinne on välittynyt katkeamattomana aikojen halki mestarilta oppilaalle siirrettynä. Sen tuhansia vuosia pitkän historian aikana tämä rikas ja syvällinen perinne levisi laajalle Euraasian alueella, jossa sitä harjoittivat lukuisat kansat. Ajan myötä se on kutoutunut monien kansojen ja yhteisöjen kulttuuriperintöön, omana erityisenä juonteena.
Yungdrung bönin (kirjaimellisesti ’ikuinen totuus’) perinteen perustaja buddha Tönpa Shenrab syntyi perimätiedon mukaan 16017 BC Barpo Sogye palatsissa Tagzig Olmo Lung Ring nimisessä valtakunnassa. Bön-kaanonin mukaan hänen isänsä oli Gyalbon Thodkar Mu klaanista ja hänen äitinsä Yochi Gyalzhedma. Hänen opetuksiaan kutsutaan Yungdrung böniksi ja niiden harjoittajia Bönpoiksi. Tönpa Shenrab omisti koko elämänsä ikuisen bönin harjoittamiseen kaikkien olentojen hyväksi.
Tönpa Shenrabin sanotaan opettaneen böniä kolmessa peräkkäisessä opetussyklissä. Ensimäisen syklin nimi on ’bönin yhdeksän tietä’, toisen ’Neljä bönin ovea ja viides aarrekammio’ ja kolmannen ’Ulkoiset, sisäiset ja salaiset ohjeet’. Viimeisessä opetussyklissä ulkoinen sykli tarkoittaa luopumisen tietä eli sutra opetuksia, sisäinen sykli tarkoittaa muutoksen tietä eli tantrisia opetuksia ja salainen sykli tarkoittaa itsevapautumisen tietä eli dzogchen opetuksia.
Dzogchen harjoituksen ydin on se, että harjoittaja oivaltaa, että kaikki ilmentyvä on mielen luonnon heijastusta ja se voi näin sulautua takaisin mielen luontoon. Tämän todellisen mielen luonnon oivaltamisen kautta on mahdollista saavuttaa valaistuminen. Viimeinen vaihe tätä prosessia on fyysisen kehon muuttuminen valokehoksi eli sateenkaarikehoksi.
Gyalwa Chaktri on kokoelma tekstejä, jotka on koonnut 1200-luvulla elänyt suuri mestari Dru Gyalwa Yungdrung. Tekstit muodostavat täydellinen harjoituskäsikirjan, jonka avulla voimme suoraan soveltaa käytäntöön Yungdrung Bönin tärkeimmät dzogchen opetukset, joista käytetään nimeä Zhang Zhung nyengyu, kokemuksellinen opetus. Perinteisesti nämä opetukset on välitetty suullisesti, joskin ne on myös kirjoitettu teksteiksi 1000-luvun alussa.
Zhang Zhung oli kuningaskunta, joka sijaitsi nykyisen länsi- ja pohjois-Tiibetin alueella kuuluisan Kailash vuoren ympärillä. Dzogchen harjoitusten kerrotaan syntyneen sen alueella. Nämä opetukset ja harjoitukset kirjoitettiin muistiin ensimmäisen kerran 700-luvulla. Bönpo mestari Tapihritsa saneli ne oppilaalleen Gyerpung Nangzher Lodpolle. Mestari Tapihritsa antoi oppilaalleen luvan kirjoittaa nämä opetukset paperille, ja hän käytti Zhang Zhungin kieltä. Myöhemmin 900-luvulla Ponchen Tsanpo käänsi nämä opetukset tiibetin kielelle oppilaitaan varten. Seuraavalla vuosisadalla Orgom Kundul and Yangton Sherab Gyaltsan kokosivat nämä tekstit nykyiseen muotoonsa käyttäen useita eri länsi-Tiibetissä ja Nepalissa käytössä olleita lähteitä. Tämä opetuslinja on siirtynyt katkeamattomana alkuajoista tähän päivään asti.
Maineikas bön-mestari Druchen Gyalwa Yungdrung kokosi Zhang Zhung nyengyu opetusten pohjalta harjoituskäsikirjan 1200-luvulla. Ensimmäisessä kirjassa kuvataan perusharjoitukset (ngöndro). Toisessa kirjassa kuvataan mietiskely harjoitukset nimeltään Trekchöd ja Thögal, jotka muodostavat dzogchenin varsinaisen ytimen. Kolmannessa kirjassa kuvataan dzogchenin näkemys, meditaatio, käytös sekä harjoituksen tulos. Lisäksi kirjassa kuvataan 49 päivän pimeä harjoitus.